ПРО РОБОТУ ЦЕНТРУ ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ ЛОСИНІВСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ У НАПРЯМКУ ТВОРЧОГО ТА КУЛЬТУРНОГО РОЗВИТКУ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ ЛОСИНІВСЬКОЇ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ 2020-2021Н.Р.
У 2020-2021 навчальному році Центр дитячої та юнацької творчості надавав освітні послуги, створював умови для духовного, творчого, інтелектуального, фізичного розвитку дітей та молоді, формування світогляду громадянина незалежної та суверенної України.
Відповідно до поставлених завдань учасники освітнього процесу приділяють належну увагу формуванню морально-етичних якостей, громадської свідомості та професійної орієнтації вихованців, сприянню розвитку їх творчих здібностей, прагнення до здорового способу життя, формуванню здоров’язберігаючого освітнього простору; формуванню медіа культури та медіа свідомості учасників освітнього процесу.
Освітній процес здійснювали 12 педагогічних працівників. Серед них 9 керівників гуртків: 3 – основні та 6 – сумісників. Адміністрацією Центру ДЮТ проводиться робота щодо підвищення рівня освітнього процесу в закладі через створення умов для зростання професійної компетентності педагогів, в тому числі через систему курсів підвищення кваліфікації, проведення семінарів, індивідуальних консультацій методиста, практичного психолога тощо.
Освітня програма Центру ДЮТ передбачала організацію освітнього процесу в гуртках за напрямами: художньо-естетичним, гуманітарним, науково-технічним, соціально-реабілітаційним, військово-патріотичним.
Гуртковою роботою було охоплено 315 вихованців. З них 195 гуртківців Лосинівської ТГ (13 гуртків), 105 – Талалаївської ТГ( 7 гуртків) і 15 вихованців з Вертіївської ТГ.
Віковий склад вихованців Центру ДЮТ включає в себе:
- вихованців дошкільного віку – 15 або 3,3 %,
- вихованців, учнів початкових класів, – 162 або 32,5 %,
- вихованців, учнів 5-8 класів, – 183 або 40 %,
- вихованців, учнів 9-11 класів, – 37 або 7,6 %
Щодо гендерного складу вихованців закладу, то протягом 2020-2021 навчального року до здобуття позашкільної освіти було залучено:
- 162 хлопці (51 %),
- 153 дівчат (49 %).
Гурткові заняття протягом року проводилися на базі Центру ДЮТ та закладів загальної середньої освіти Лосинівської ТГ, Талалаївської ТГ й Вертіївської ТГ згідно з угодами про використання навчальних кабінетів, розкладом, у відповідності до вікових особливостей вихованців з дотриманням санітарно-гігієнічних норм.
Освітній процес у Центрі ДЮТ протягом навчального року здійснювався диференційовано (відповідно до віку, індивідуальних можливостей, інтересів, нахилів, здібностей, стану здоров’я вихованців) з використанням різних організаційних форм роботи: заняття, індивідуальне заняття, конкурси, вікторини, екскурсії, практична робота, виступи, виставки,
репетиційні збори тощо.
Освітній процес у Центрі ДЮТ у 2020-2021 н. р. здійснювався за типовими та робочими освітніми програмами з позашкільної освіти .
Одним з пріоритетних завдань закладу є здійснення заходів по залученню вихованців до позашкільної освіти, які потребують соціальної допомоги та соціальної реабілітації. Так, згідно з даними соціального паспорту закладу в Центрі ДЮТ здобували позашкільну: дітей, позбавлених батьківського піклування – 3 (2 з Лосинівської ТГ); дітей з особливими освітніми потребами – 2 (1 з Лосинівської ТГ); дітей, батьки яких потерпіли від аварії на ЧАЕС – 5 (4); дітей, батьки яких були учасниками бойових дій –13(7); дітей із малозабезпечених сімей – 3 (2); дітей, батьки яких є вимушеними переселенцями – 2 (2); дітей з багатодітних сімей – 59 (39)
Методична діяльність педагогічного колективу за своїм змістом і результативністю була спрямована на реалізацію завдань:
- підвищення доступності якісної, конкурентоспроможної освіти;
- забезпечення особистісного розвитку вихованців згідно з їх індивідуальними здібностями, потребами на основі навчання протягом життя, соціалізації дітей та молоді на засадах загальнолюдських, полікультурних, громадянських цінностей;
- забезпечення фізичного, морально-духовного, культурного розвитку дитини;
- формування соціально зрілої творчої особистості, громадянина України і світу;
- підготовка молоді до свідомого вибору сфери життєдіяльності
- модернізація структури, змісту та організації освіти на засадах компетентнісного підходу, розвивальної педагогіки;
- удосконалення майстерності педагогів, а також на реалізацію чітко визначених принципів організації методичної роботи, на основі яких здійснювався системно-культурний підхід вдосконалення особистості педагога і розвитку його творчого потенціалу.
Методична робота здійснювалася на основі «Типового положення про методичну службу», «Типового положення про науково-методичну роботу у позашкільних навчальних закладах» та «Інструкції з діловодства в позашкільних навчальних закладах».
Особлива увага приділяється контролю ведення документації. На постійному контролі адміністрації Центру ДЮТ перебувають питання дотримання техніки безпеки, санітарно-гігієнічних норм в освітньому процесі, виконання освітніх планів та програм, підвищення фахового рівня педагогічних працівників та виконання творчих завдань. Також :
- контроль за відвідування гуртківцями занять;
- контроль за дотриманням розкладу занять;
- контроль за підготовкою керівника гуртків до занять;
- контроль щодо перевірки журналів гурткової роботи;
- відвідування занять у педагогічних працівників.
Колектив Центр дитячої та юнацької творчості велику увагу приділяє організації та проведенню заходів для дітей та підлітків. Стали традиційними заходи з нагоди початку навчального року (День відкритих дверей Центру ДЮТ), новорічні свята (Хода Діда Мороза, новорічні вистави, музичні привітання різних верств населення, різдвяний бал старшокласників), заходи до Всесвітнього Дня захисту дитини тощо.
Творчі роботи вихованців гуртків художньо-естетичного напряму прикрашали виставки, які впродовж навчального року експонувалися у різних заходах.
Слід відмітити активність та творчість в організації виставок вихованців гуртків «Витинанки» (керівник Євенко Наталія Володимирівна), «Мистецький край», «Мистецька майстерність» (керівник Олійник Світлана Миколаївна), «Народні ремесла України», «Соломоплетіння», «Умільці» (керівник Четверик Лідія Павлівна).
Для створення сприятливого психологічного клімату серед учасників освітнього процесу у закладі проводяться різноманітні заходи: «День іменинників», Посвята в гуртківців, «День Святого Миколая», акції «Зелена весна»; використовуються заохочення дітей та дорослих – нагороди грамотами та солодощами з нагоди Новорічних свят, Дня Святого Миколая, Дня Відкритих дверей тощо.
Отже, аналізуючи виховну та організаційно-масову роботу в Центрі ДЮТ, можна говорити про її насиченість різноплановими заходами з усіх напрямків виховання та розвитку особистості дитини, високий відсоток залучення до таких заходів вихованців закладу.
Високі творчі досягнення вихованців Центру ДЮТ протягом 2020-2021 н. р. у Всеукраїнських, обласних конкурсах, виставках є показником якісної та ефективної організації освітнього процесу в закладі, професійної майстерності педагогічного колективу Центру ДЮТ, а саме:
1. Переможцями обласного етапу Всеукраїнської виставки-конкурсу «Український сувенір» стали здобувачі освіти гуртка «Мистецький край» (керівник Олійник С.М.) Анастасія Талалаївська, Юлія Біда, Поліна Прокопенко та Юлія Олійник в номінації «Народна лялька» з роботою «Пори року» .
2. Обласній новорічно-різдвяній виставці «Новорічна композиція» вихованка гуртка «Умільці» Дар’я Кудленко (керівник Четверик Л.П.) стала переможцем у номінації «Новорічна картина чи колаж».
3. Переможцем обласної новорічно-різдвяної виставки «Новорічна композиція» стала також вихованка гуртка «Витинанки»» (керівник Євенко Н.В.) Анастасія Солом’янюк у номінації «Новорічна картина чи колаж».
4. Обласному етапі Всеукраїнської виставки-конкурсу декоративно-ужиткового і образотворчого мистецтва «Знай і люби свій край». Вихованки гуртка «Витинанки» (кер. Євенко Н.В.) Божа Аріна (за роботу «Думи мої…») та Меланія Савенко(за роботу «Депортація. Гірка сторінка історії кримськотатарського народу») нагороджені дипломами відповідно І та ІІІ ступеня.
5. Обласному етапі Всеукраїнської виставки-конкурсу декоративно-ужиткового і образотворчого мистецтва «Знай і люби свій край». Вихованка гуртка «Мистецький край» (кер. Олійник С.М.) Юлія Олійник за роботу «Дівчина-весна» нагороджена дипломом І ступеня.
Діяльність Центру ДЮТ повинні забезпечувати, крім основних керівників гуртків, також керівники гуртків-сумісники. (Це важливо для його повноцінного розвитку). В освітніх закладах громади є справжні ентузіасти позашкільної роботи. Серед них Костюченко О.І., Кулинко С.П., Ременюк Н.І. (Перемозький НВК), Сушко Н.В., Гакал С.М., Ткаченко М.В. (Світанківська ЗОШ І-ІІІ ст..),Галета Є.І (Галицька ЗОШ І-ІІІ СТ.), Петрик С.О. (Сальненський НВК), Попередньо мав розмову з вищеназваними педагогами, одержав від них згоду на ведення гуртків від нашого закладу (при умові, якщо така нагода випаде).
На мою думку, у Центрі ДЮТ повинні існувати такі гуртки:
Гурток «Історичне краєзнавство». Вповні реально створити на базі нашого закладу Центр краєзнавчих досліджень. Ми могли б детально вивчати минувшину сіл громади. Готувати краєзнавчий матеріал для використання під час уроків, видавати бюлетені, створювати хронографи подій, вести літопис життя і діяльності земляків, створювати портрети сучасників. До цієї роботи можемо залучати учнів шкіл, які виявлять бажання зайнятися пошуковою робою, а також небайдужих до вивчення історії рідного краю жителів сіл громади. Звіти про пророблену роботу виносили б на засідання виконкомів, сесій селищної ради. Результати висвітлювали б у всеукраїнській, обласній, районній пресі та «Віснику Лосинівської громади». Центр міг би налагодити зв’язки з краєзнавчими музеями Чернігівської області, окремими краєзнавцями. Організовувати краєзнавчі конференції, круглі столи, приурочені різним датам і подіям.
Має право на життя Клуб інтелектуальних ігор. Ми має напрацювання у цьому напрямі роботи. На базі нашого закладу проходили районні змагання «Віват, інтелект!». Я готував команду Ніжинського району до виступів на обласних інтелектуальних змаганнях «Віват, інтелект!», був постійним ведучим районних змагань. Всю інтелектуальну базу для відродження Клубу інтелектуальних ігор маю. Можна започаткувати інтелектуальні турніри на базі Центру ДЮТ з участю команд інших ТГ.
На базі Лосинівського дитячого садочка можемо відкрити гурток англійської мови для дошкільнят. Протягом останніх років цей гурток існував. Батьки високо оцінювали педагогічну діяльність керівника гуртка Борщ І.Г.
Можемо відродити гуртки:
Народознавчий гурток «Джерело», учасники якого вивчали б етнографію рідного краю, організовували народознавчі свята, досліджували родоводи, брали участь у всеукраїнських та обласних народознавчих конкурсах. Проводили б екскурсії по «Українській світлиці», вели роботу по подальшому її наповненню предметами народного побуту. Підтримувати зв’язки з подібними гуртками інших громад Чернігівської області. (Кер гуртка Четверик Л.П.)
«Теніс», а також гурток «Пішохідний туризм».Їх проведення можуть забезпечити керівник гуртків Четверик Л.П. Розроби туристично-краєзнавчі маршрути по селах Лосинівської ТГ(наприклад, туристичний маршрут «Шляхами кобзарів». За моїми дослідженнями, у нас було 5 кобзарів (2 в Лосинівці, по одному в Галиці, Шняківці, Терешківці) та інших громад області. Зацікавлені, щоб продовжив роботу військо-патріотичний гурток «Сокіл (Джура)».
Керівник гуртків Євенко Н.В. повинна продовжити вести гурток «Витинанки», «Ляльковий театр».
Керівник гуртків Олійник С.М. може реалізувати цікавий гурток» Асоль». Його зміст, згідно програми, полягає в тому, що гуртківці набуватимуть навиків кулінарного мистецтва, здорового способу життя. Вестимуть активну підготовку до самостійного життя.
Допускаємо, що години гурткової роботи можемо проводити на базі освітніх закладів Талалаївської громади. З цього приводу проводимо консультації з педагогами Талалаївської ЗОШ І-ІІІ ст.
Директор ЦДЮТ Микола БОРЩ